Glasvæv og maling

Efter at væggene er spartlet færdig, skal der sættes glasvæv op. Jeg køber en medium grov rulle glasvæv, som allerede er påført fylder, så jeg ikke selv skal give den vævfylder. Jeg køber også en plastic-trekant, som skal bruges til at glatte vævet ud og fjerne evt. buler. Derudover køber jeg vådrumslim til glasvæv, så jeg giver glasvævet den bedst mulige chance for at blive siddende - også selvom rummet er fugtigt af og til.

Hvordan man bedst kan sætte glasvæv (og tapet) op, er meget forskelligt. Nogle vil helst lave baner, der er lidt for lange, så de skal skæres til i top og/eller bund. Jeg vil helst måle op og klippe banen til, så den passer, når den bliver sat op. Det er selvfølgelig en risiko at løbe, for det kræver, at man måler helt rigtigt hver gang - men jeg har så stor tiltro til mine evner med en tommestok (på trods af, at mit loft er skråt), at jeg løber risikoen ;o)

Væggen bliver smurt godt ind med vådrumslimen - jeg bruger en pensel til kanter og svært tilgængelige steder og en lille malerrulle til de store flader. Der skal smøres et rigtigt godt lag lim på - og vigtigst af alt skal det dække helt. Der må ikke være nogle steder, som ikke er smurt ind i lim, da det kan gøre, at glasvæven sidder løst og buler.

Når der er smurt godt med lim på, bliver banen sat op og først sat godt fast langs med loftet. Herefter bruger jeg min plastic-trekant til at få trykket glasvæven godt fast og trykket alle buler ud. Man skal af og til lige trække glasvæven lidt af og få rettet buler ud med plastic-glatteren.

Efter at første bane er sat op, sætter jeg anden bane op på samme måde - og skubber den helt tæt op til første bane. Det fungerer helt uden problemer, da jeg ret nemt kan skubbe glasvæven nogle milimeter. De efterfølgende baner er lidt mere besværlige, da der er hjørner involveret, og her laver jeg sammenføjninger på en lidt anden måde : jeg lader de to baner overlappe hinanden og så skærer jeg igennem begge baner med en hobbykniv, som jeg trækker langs mit waterpas. Så kan man fjerne det afskårne på begge sider af skæringen og trykke kanterne godt sammen - og man får en helt lodret, flot samling ved to baner.

Når jeg skal rundt om hjørner, lader jeg den kun løbe et par centimeter rundt om hjørnet - både udvendige (som stikker ud i rummet) og indvendige hjørner. Selvom man har gjort sig umage med at spartle sine hjørner lige, er det nemlig alligevel meget sjældent, at det hele er lige, så en bane glasvæv vil meget hurtigt løbe skævt ved et hjørne - og denne skævhed bliver mere udtalt, jo længere væk fra hjørnet man kommer. Så jeg lader en bane løbe et par cm rundt om et hjørne og så sætter jeg næste bane på, lader dem overlappe, skærer af vha waterpasset og laver samlingerne som beskrevet ovenfor.

Det vigtigste er hele tiden at holde øje med, om der opstår buler eller små ujævnheder, for de skal rettes ud med det samme - ellers bliver de at se.

Maling

Efter at have sat glasvæv på væggene, maler jeg både loft, vægge (med glasvæv), træpaneler og skabslåger. Alt sammen i samme råhvide farve. Det lysner helt utroligt meget i rummet, at jeg får malet loftet hvidt. Jeg kunne godt have brugt en spærregrunder til loftet, men det valgte jeg ikke at gøre - i stedet blev det så lidt svært at få dækket den brune træfarve, så loftet skulle have fire gange. Det øvrige fik to gange. Når man maler glasvæv første gang, suger det helt utroligt meget maling - og man skal sørge for at få dækket alle små lufthuller, som der kan opstå.

Jeg vælger at male hele loftet (også i vådrumsområdet) med den almindelige vægmaling, som jeg bruger i resten af huset også. Skulle det gøres det helt korrekt, skulle man nok bruge en maling, der var beregnet til vådrum - men da jeg under alle omstændigheder planlægger at skulle have skiftet loftet ud med et ludbehandlet rustikloft på et tidspunkt, valgte jeg den billigste og nemmeste løsning nu og her.

Vægge med glasvæv (hjørnet), skabe, paneler og loft er malet hvidt

Glasvæven er sat op helt hen til vinduet - herfra skal der klinker

Glasvæv malet hvidt

Her skal der sættes klinker op

Her skal også klinker på

Ingen kommentarer:

Send en kommentar