Støbe gulv

Efter besøget af VVS-manden er det tid for den næste ekspert at udføre sin magi i mit badeværelsesprojekt. Der skal støbes gulv, og jeg har tilkaldt en håndværker, fordi faldet på gulvet skal laves helt rigtigt, så jeg er sikker på, at evt. overskydende vand på gulvet, løber ned til mit afløb. Og selvom jeg synes, at jeg er blevet en ret dygtig handywoman i løbet af de sidste par måneder, så er det alligevel ikke et projekt, jeg tør kaste mig over ;o)



Inden mureren kan gå i gang, skal jeg indkøbe det, der skal ende med at blive til betongulvet. Vand behøver jeg ikke købe - heldigvis ;o) Men jeg skal i byggemarkedet efter 7 sække basis cement (de vejer 25 kg hver, så man kan godt selv bære dem op i traileren eller bagagerummet - men hvis der står en stærk byggemarkedsmedarbejder i nærheden, er det heller ikke at foragte at få lidt hjælp fra ham ;o))

Dernæst går turen til den lokale grusgrav. Jeg skal indkøbe en halv kubikmeter vasket grus (som min murer kalder det). Det viser sig, at i den lokale grusgrav kalder de sådan noget for 0-4 støbesand (jeg går ud fra, at det betyder, at det er sand, hvor sandkornene er mellem 0 og 4 mm store ?). En halv kubikmeter støbesand (som skal bruges til mine ca. 8 m2 gulv) vejer 750 kg og koster 100 kr i min lokale grusgrav. Min trailer (eller ret beset er det min søster og svogers, som jeg må låne ;o)) må køre med 350 kg - så der skal to ture til. Ungerne og jeg udstyrer os selv med hver en skovl, og så er det ellers bare i gang med at skovle. Det er pokkers tungt sådan noget sand, så traileren er kun halvt fyldt, da dens hjul begynder at se ud som om, vi ikke skal fylde mere i den. Jeg går ud fra, at vi så har omkring 350 kg - som vi kører hjem med. Ved den 2. tur til grusgraven, er vi så helt utroligt heldige, at en flink fyr i en kæmpe gravko forbarmer sig over os og fylder traileren med støbesand på 15 sekunder - selvom man er en handywoman, må man godt tage mod en hjælpende hånd fra mænd med noget VIRKELIG imponerende værktøj... og skovlen i hans gigantiske gravko var ikke engang 1/10 fyldt for at fylde traileren med sand ;oD

Cement og støbesand bliver læsset af hjemme i indkørslen - og venter så på mureren.

Han starter med at blande mørtel, som han vil lukke de store huller i væggen med. Det er så meningen, at jeg selv skal spartle væggene - men for at gøre det lidt lettere for mig, lukker han de største huller.

På det nederste af billedet har mureren dækket de store rille-huller
Efter at have lappet væggene, går mureren i gang med at blande beton til gulvet. Jeg bliver hurtigt oplært i kunsten at blande beton. Man skal bruge 9 skovlfulde (med top på) støbesand, 2 skovlfulde (med top på) cement og 8 liter vand (hvis man har en 10-liters spand er det ret nemt hurtigt at måle 8 liter vand ud). Alt dette hældes op i en betonblander, hvor det bare skal have et par minutter, så er det klar til at blive lagt på.

Vi slæber begge beton op i sorte spande - det er tungt af h****** til, så hvis man kan automatisere den proces, vil jeg klart anbefale det... Men igen - mit badeværelsesprojekt er et billigt et af slagsen, så jeg betaler med ømme arme og skuldre i stedet for ;o)

Jeg blander beton - og han lægger det på gulvet. Sørger for det rigtige fald og laver en ganske lille niveauforskel i brusekabinen, så den kan holde bare lidt på vandet. Der er desværre ikke mulighed for at lave nogen særlig stor niveauforskel, så den ender med at blive på ca. 1 cm.

Man kan lige fornemme niveauforskellet i brusekabinen øverst til venstre
Vinduet står åbent hele tiden, mens han arbejder, for når han først er færdig, kan han ikke gå hen over gulvet for at lukke det op. Og beton afgiver meget fugt, mens det tørrer op, så for at fugten ikke skal brede sig til resten af huset, er det en god idé, at lade vinduet stå åbent, mens det tørrer.

Betonen er så tør, at man forsigtigt kan gå på den allerede efter 24 timer. Efter 48 timer er den så tør, at man også kan stille stole osv på den. Men den skal tørre en uge, inden man kan arbejde videre på den. Jeg har nogle steder læst, at hvis man skal lægge en vådrumsmembran ovenpå, så er det en god idé, at lade betonen tørre i 14 dage, så man er helt sikker på, at al fugt er ude af den og ikke bliver lukket inde under vådrumsmembranen.


Hjørneristen, som jeg har omtalt i et andet indlæg

Ingen kommentarer:

Send en kommentar