Badeværelsesgulv brækkes op

Jeg er temmeligt spændt på, hvad der gemmer sig inde ved badekarret. Både VVS'eren og jeg er jo ret sikre på, at det er afløbet til badekarret, der giver fugten i køkkenet.
Så utålmodig efter at komme i gang, griber jeg en hammer og en skruetrækker (som alligevel skal kasseres ;o)) og går i gang med at tage fliser ned foran badekarret :


Jeg finder dog ikke rigtigt noget interessant her i første omgang, for med en hammer og en skruetrækker kommer man altså ikke ret langt. Der skal mere seriøst værktøj til!!

Med hjælp fra den første handyman (min venindes kæreste), bliver det noget mere alvorligt. Både han og jeg bliver udstyret med hver vores slagboremaskine med mejsel i, og så går det straks hurtigere.
Man kan også få andre elektriske værktøjer til at brække gulv op med, men sådan en slagboremaskine passer godt til mit temperament. Den er ikke alt for tung at løfte på, den giver ikke for voldsomme stød op i armene, man har ret godt styr på den - og så tror jeg, at de fleste kender en, der har en slagboremaskine, som man kan låne (husk dog at sætte penge til side til at købe en ny mejsel til vedkommende, for der er en god sandsynlighed for, at den næsten ligner en spiseske, når man er færdig med at bryde sådan et gulv op ;o)).


Brokkerne bliver båret ned fra 1. sal til traileren i de sorte spande, som i kan se på billedet ovenfor. Det er tungt!!! Selvom mit badeværelse kun er omkring 8 m2, så er der til et par trailerfulde til lossepladsen, for sådan nogle murbrokker er helt utroligt tunge. Hvis man har mulighed for det, så er en sliske-løsning ned i en container klart at anbefale, hvis man har brokker, der skal ned fra 1. sal til stueetagen ;o) Men i mit badeværelsesprojekt, skal der spares, hvor der kan - og det koster så et par ømme skuldre et par dage i stedet for.

Først bliver badekarret "skåret" fri og båret ned. Toilettet får jeg min VVS-mand til at fjerne. Han lukker for vandtilførslen, skruer det af og tømmer det derefter ned i gulvafløbet.
Herefter bliver afløbet til toilettet dækket til med en plasticpose - jeg har hørt nogle rygter om rotter, der kunne kravle op gennem nedløbsrør, hvis de kunne fornemme frisk luft... Så de skulle blive holdt nede ved at sørge for, at evt. huller er stoppet fuldstændigt til f.eks. med en plasticpose og elastik omkring.


Så kan vi ellers gå i gang med at fjerne fliser på gulvet - og det er hårdt arbejde. Men det rigtige værktøj (slagboremaskinen med mejsel) gør det væsentligt lettere. Husk beskyttelsesbriller! Et stykke terrazzogulv i øjet, gav mig en større blodsamling, som jeg lige måtte forbi lægevagten og have tjekket. Har man høreværn, kan det også anbefales, for det larmer som død og kritte - og efter en halv times tid, føles ens ører som om, de har været på diskotek hele natten.

Hvor meget gulv skal man fjerne ?

I mit tilfælde skal der fjernes mindst 10 cm målt fra overside af de nye klinker, der skal lægges. Jeg skal have gulvvarme i gulvet - og fra oversiden af gulvvarme-rørene skal der være mindst 8 cm til oversiden af klinkerne. Denne afstand skal overholdes, for så bliver betonen mellem gulvvarme og klinker varmet op som en stor klump - hvis gulvvarmerørene ligger tættere på klinkerne, kan man mærke, hvor rørene løber - så får man primært varme, der løber i S-form i gulvet ;o)

Da mit badeværelse blev renoveret (omkring 1980), har man på det tidspunkt også forberedt til gulvvarme (via returvarme fra radiatoren). Så rørene lå i gulvet, men var ikke sluttet til. Derudover var gulvvarmen på det tidspunkt blevet lagt ovenpå det oprindelige terrazzo-gulv, fordi man ikke gad brække det op. Så der var ikke 8 cm fra oversiden af rørene til oversiden af klinkerne. Lidt hurtig hovedregning fortæller mig, at terrazzoen også skal op, så vi kan få beton nok på. Jeg har hørt og læst mange rygter om det frygtelige terrazzo, som skulle være så helt utroligt svært at få op. Så det er med noget bekymrede miner, at vi begynder på terrazzoen.


Det viser sig dog ret hurtigt, at det, som er rigtigt svært ved terrazzoen, er at få hul på det. Når der først er kommet hul, og man er i gang, så er det faktisk slet ikke så besværligt at få op. Hvis man bruger mejslen ind under selve terrazzoen, kan man få den til at brække af i store stykker. Pas dog på med at slå mejslen for langt ind under terrazzo-laget, for den kan godt sætte sig fast - og så skal der altså en 2. slagboremaskine til at få den løs igen. Jeg tror, at regnestykket i mit badeværelse ender med, at jeg har fået min boremaskine til at sidde fast 4 gange og N (min handyman-hjælper) får den til at sidde fast 5 gange. Men vi kan jo så også hjælpe hinanden med at komme fri igen, når det sker ;o)

I alt ender vi med at fjerne ca. 15,5 cm gulv. Først klinker, derefter et slidlag af beton (som den gamle gulvvarme lå i), så terrazzo og til sidst endnu et slidlag af beton. På billedet nedenfor, kan man se de forskellige lag, som vi har været igennem.


Efter at have fjernet gulvet, kommer turen så til klinkerne på væggen. Det er så utroligt meget lettere. Jeg har hørt rygter om, at det godt kan være lidt drilsk - afhængigt af hvor meget fliseklæb, der er blevet brugt til at sætte klinkerne op med. Fliseklæben får nemlig klinken til at sidde så godt fast, at den er umulig at få af hel. Jeg tager langt de fleste af mine klinker af hele - med min gode gamle hammer og skruetrækker. Jeg har stillet spanden lige under, der hvor de nu falder ned - og så er det ellers bare at slå dem ned og bære ned i traileren.

Til sidst har jeg bare betonvægge og et bart betondæk på gulvet - badeværelset er brudt helt ned. Nu kan genopbygningen begynde.


2 kommentarer: