Male rustikloft

Inden loftet kan males, skal det vaskes grundigt ned. Normalt vil jeg bare bruge noget grundrens til at vaske lofter og vægge ned, men der er blevet røget meget i huset, så derfor ligger der et helt fedtlag på lofter og vægge, og de er ikke så nemme at få rene. Derfor bliver loftet først vasket med 3-dobbelt salmiakspiritus blandet i vand. Se på pakningen, hvordan blandingsforholdet er. Herefter bliver loftet vasket med en gulvskrubbe og skyllet efter med rent vand på gulvskrubben.

Set i bagklogskabens ulideligt klare lyst havde jeg valgt at vaske loftet ned flere gange, da jeg i dag kan se, at fedtet er trukket en anelse igennem flere steder - men på det tidspunkt, syntes jeg, at jeg havde lidt travlt, så jeg håbede, at en spærregrunder kunne dække for det... Det kunne den også - næsten ;o)


Herefter skal loftet dækkes med en spærregrunder. Spærregrunderen sørger for, at der ikke kommer gennemslag af vandskjolder, fedtskjolder og træ-snavs i det hele taget. Man kan nok diskutere frem og tilbage i lang tid (og garanteret aldrig blive enige) om hvilken spærregrunder, man skal købe.

Min konklusion ender med at blive, at loftet under alle omstændigheder skal have to gange spærregrunder - og da 2 gange 33 m2 vil bruge en god slat spærregrunder, ender jeg med at købe den billige fra Jem & Fix. Og den fungerer ganske udmærket - giver en god spærring og er nem at arbejde med.

Samtidigt falder vi over noget ganske genialt i Jem & Fix : malerruller til rustiklofter!! Sådan en malerrulle passer ca. med to brædders bredde og en "rille". Den er udstyret med længere hår i midten som gør, at man kan rulle malingen på hele loftet. Det er så utroligt meget nemmere end med en pensel - og det gør også, at der ikke bliver ret mange "helligdage".


Første omgang spærregrunder tager dog noget tid. Der skal gåes grundigt efter, så hele loftet bliver dækket - og vi skal lige vænne os til teknikken med rullen på loftet. Der skal alligevel trykkes lidt på malerrullen for at få malingen op i "rillen" mellem brædderne, så det er halv-hårdt arbejde med armene over hovedet.

Men resultatet af arbejdet er den allerbedste motivationsfaktor. Her et par billeder af processen - første omgang spærregrunder :



Læg mærke til hvor meget, det lyser op på væggen


Efter at have tørret i 24 timer, får loftet 2. gang spærregrunder. Denne gang sætter vi de smarte rustikloft malerruller på skafter, for det er ikke nødvendigt at trykke ligeså hårdt 2. gang. Det gør det meget meget lettere - og fra at bruge ca. 3 timer 2 mand første gang, bruger vi kun omkring 1½ time 2 mand anden gang.

Selvom første gang spærregrunden dækker ganske godt, så kan man stadig se en forskel, efter at 2. gang spærregrunder er lagt på :

1 x spærregrunder i venstre side - 2 x spærregrunder i højre side
Efter 2 gange spærregrunder bliver loftet malet med Dyrup Dekstrem væg- og loftmaling. Det behøver kun have en gang, fordi de to gange spærregrunder har dækket så godt.

3. gang vi maler loftet er vi helt nede på, at det kan gøres på omkring 5 kvarter for 2 mand. Stadig med rustikloft malerrullerne på skafter.

Det endelige resultat er blevet følgende :





Jeg overvejede at skifte loftet ud med et nyt ludbehandlet et af slagsen. Men prisen for at male loftet, som jeg netop har beskrevet, er så meget lavere end prisen for at sætte nyt loft op, at det slet ikke kom på tale at skifte loftet med min single indtægt ;o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar