Spartle vægge

Efter mureren er blevet færdig med det grove arbejde på væggene og har støbt gulvet, skal jeg selv i gang med at gøre væggene klar til glasvæv.

Jeg indkøber to slags spartelmasse : en grov, der kan bruges til huller, der er op til 15 mm dybe og en finere, der kun kan dække huller på 2-3 mm. Den grove køber jeg som almindelig letspartelmasse og den fine, som skal lægge det sidste lag på, er købt som speciel vådrums letspartelmasse. Den indeholder nogle svampedræbere og forskellige andre ting, som er relevant i forhold til vådrum - men den er også i en noget anden prisklasse, så derfor nøjes jeg med at købe den fine spartelmasse som vådrumsprodukt, for den skal skal lægges på som sidste lag.



Jeg køber også to spartler - en på 25 cm (for den kan gå ned i spanden med spartelmasse) og en på 15 cm, hvis jeg har brug for en lidt mindre til nogle steder, hvor den store ikke kan komme til (f.eks. ved siden af min ventilation).

Herefter går jeg i gang med at spartle. Jeg tager den grove spartelmasse op på den store spartel og trækker det på væggen. Jeg starter med at spartle de dele af væggene, som er mest hullede og ujævne, for de skal have en gang ekstra, da hullerne er noget dybere end 15 mm nogle steder. Det er her, de gamle klinker er blevet taget af, og det har nogle steder fået den gamle mørtel/puds til at falde af i ret store stykker.

Spartlen skal trækkes på i en glidende bevægelse - jeg kan lettest trække det opad de første gange, hvor der skal et godt lag på. Efter hver omgang spartelmasse, skal det tørre i min. 12 timer - og så skal der pudses, så man får fjernet de værste ujævnheder. Pudse-delen af det er langt det hårdeste, og det er her, man skal være tålmodig, så man får gjort det ordentligt. Det er klart, at det først er ved sidste gang spartel, at man virkelig skal være pernitten, men man skal passe på undervejs, at man ikke overser nogle ujævnheder, som er svære at rette op ved efterfølgende spartlinger.

Jeg ender med at spartle med den grove 3 gange (og må også ud og investere i en ekstra spand spartelmasse) - det er måske lidt mange gange, men jeg er bange for at få spartlet skævt, så derfor lægger jeg ikke så tykke lag på. Jeg opdager også undervejs, at hvis jeg kun trækker spartlen opad, så får jeg lavet vertikale ujævnheder. Jeg holder spartlen pænt lige vandret, og så bliver væggen også pænt lige på den horisontale led - men jeg kan let komme til at trække lidt ujævnt opad.... De lodrette ujævnheder forsøger jeg så at rette ud ved at trække spartlen på fra side til side i sidste omgang. Jeg får efterhånden spartlet væggene ud, så der ikke er nogle små ujævnheder - men der er stadig visse større ujævnheder i væggen (mange af dem stadig en følge af mine lodrette ujævnheder, fordi jeg har trukket spartelmassen på lodret de første to gange), og jeg er meget spændt på, om de bliver synlige, når der kommer glasvæv på. Det er dog umiddelbart små ujævnheder, som bliver mest synlige under glasvæv, så dem skal man i hvert fald sørge for, er pudset væk.

Noget af det mest besværlige at lave er hjørner. Både udvendige hjørner (der stikker ud i rummet) og indvendige hjørner - selvom de dog er lidt lettere at have med at gøre. Hvis man skal spartle et udvendigt hjørne, skal man have noget lige, som man kan spartle op mod. Jeg havde luret min murer lave en finte med sit waterpas ved at holde det lodret langs med muren og lade det stikke en cm eller to ud fra muren. Så kan man spartle op mod waterpasset og bagefter fjerne det forsigtigt ved at lade det glide lidt op og ned og så langsomt fjerne det. Herefter skal det have lov til at tørre helt, inden man pudser på det og spartler fra den anden side - hvis det også skal rettes til. Hvis man behandler sit hjørne på den måde et par gange, kan man faktisk få lavet et helt skarpt og lige hjørne - igen er det pudsningen efterfølgende, der skaber det skarpe og lige hjørne, så det er her, man skal sørge for at være omhyggelig.

Hvis man, som jeg, måske ikke er spartel-ekspert, så kan man godt spilde en del spartelmasse af og til. Her er det klart en fordel at lægge nogle aviser på gulvet op til væggen, for så kan man meget let efterfølgende bare smide aviserne ud, og så har man ryddet op efter al sit spild.

At spartle og pudse (ikke mindst) sviner helt utroligt meget!! Pudset fra væggen kommer alle steder i huset, og man trækker det med rundt over det hele. Så hvis man kan leve med det undervejs, kan det anbefales først at gøre rent, når man er helt færdig med at pudse - ellers kan man ikke lave andet end at gøre rent, efter hver gang man har pudset ;o)

Forskel på før og efter - her er pudset med den grove spartel

Spartlet med den grove spartel

Spartlet med den fine spartel - færdig

Spartlet med den fine spartel - færdig

Ja, jeg brugte faktisk en spartel!!

Så er væggene klar til glasvæv.

1 kommentar:

  1. Kan man bare male ovenpå de spartlede vægge nu som de er, så man kan få en rå look?

    SvarSlet