Male vindue i badeværelset

Vinduet i badeværelset sidder i vådrumsområdet. Inden renoveringen har der været et badekar under vinduet - men med mulighed for at sætte brusehovedet op på væggen og bruge det som bruser.

De tidligere lejere af huset, havde et bruseforhæng hængende som gardin foran vinduet for at skærme det lidt for al den vandpåvirkning. Det har dog ikke haft den store effekt - vinduet er nogle steder næsten helt sortfarvet af jordslåethed. Selve træet i vinduet fejler dog ikke noget - det er ikke blødt overhovedet. Så der er masser af holdbarhed tilbage i vinduet, det skal bare have en ordentlig behandling :o)

Vinduet skulle gerne ende med at blive pænt og hvidt - som loft og vægge

Det er meget medtaget på overfladen pga manglende vedligehold og vandpåvirkning


Jeg rengør vinduet med ca. 1 spiseskefuld 3-dobbelt salmiakspiritus opløst i en skål vand, for det er helt utroligt beskidt og fedtet pga al den fugt og manglende vedligehold. Der skal 3 omgange rengøring til, før jeg synes, at det er tilstrækkeligt affedtet til at begynde at behandle det.

Sådan ser træet ud efter at være blevet vasket en gang med en 3-dobbelt salmiakspiritus opløsning

Og sådan ser træet så ud efter to gange vask med 3-dobbelt salmiakspiritus opløsning

Herefter får vinduet to gange med en hvid pigmenteret Gori grunder. Grunderen har to effekter : den trænger ind i træet og behandler det indefra - og det lægger en god base for den efterfølgende maling, så fedt og træfarve ikke trænger igennem.

Vinduet har fået to gange af grunderen

To gange grunder

Jeg har tidligere malet vinduer i huset, og her har jeg sat malertape på glasset for ikke at komme til at male ud på det. Det har dog også betydet, at hvis malertapen kommer til at sidde bare lidt længe, så er den svær at få af igen. Jeg har så skullet fjerne den med først en glasskraber og derefter med cellulosefortynder. For at undgå dette bøvl denne gang, gør jeg i stedet det, at jeg holder en spartel op mod ruden, som jeg så kan male op mod. Jeg tørrer den af jævnligt, men det fungerer rigtigt godt, selvom det selvfølgelig er lidt mere omstændigt, mens jeg maler. Til gengæld har jeg ikke bøvlet med malertapen efterfølgende ;o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar